torsdag 20 december 2012

Uppdatering... so far!

Okej, så nu har jag "bantat" i snart 6 veckor.

De första 2 körde jag någon fusk-form av iso-dieten och måndagar + torsdagar extrem Dukandiet. Det gick inte så bra alls, jag gick inte ner i vikt.

De 2 andra veckorna körde jag stenhårt Dukandieten. Jag gick ner mycket i vikt, men fick även massor av biverkningar och mådde överhuvudtaget väldigt dåligt - så jag avslutade den dieten.

Nu har jag kört min egen variant i 2 veckor, som i princip handlar om att räkna kalorier. Jag har använt mig av mat i förpackningar med tydlig angiven kcal, post-it lappar och nu senast Shape Up Clubs app till mobiltelefon.

Men i princip så ser min dag ut så här:
Frukost: Nyttig. Ägg, lågfett mejeri och havrekli.
Mellis: Onyttig. Chips, dammsugare, godis, kladdkaka, mycket kaffe med mjölk.
Lunch: Enkel soppa med få kalorier och lite kött i.
Mellis: Frossa i onyttigheter igen...
Framåt 14-15 har jag moffat 1500 kcal, då får jag försöka jobba bort och jobba ihop lite kalorier (genom promenader, lättare styrketräning, yoga, motionscykel) så jag kan få någon form av kvällsmat...
Middag: ½ dl protienpulver + vatten och isphagulafrön (fibrer, fyller ut magen).

Så, mina kalorier får jag huvudsakligen från onyttigheter. Jag äter alldeles för lite grönsaker och frukt, än vad som anses hälsosamt, men å andra sidan så rör jag på mig rätt mycket.

Jag har inte gått ner något i vikt sedan jag avslutade Dukandieten för två veckor sedan. Men jag tror att det är en "falsk platå"; eftersom jag bytte från en diet som gör så att man tappar mycket vatten, till en diet som gör så att man samlar på sig vatten - så tror jag att min egentliga fettprocent har tappat, men bytts ut mot vattenvikt.

Så efter nyår ska jag utvärdera om jag går ner i vikt på min ihopsnickrade, onyttiga, galna diet. Då bör jag väga 68 kg, om inte julens frestelser gör så att jag skebar iväg allt för mycket.

Lustigt nog så mår jag hyfsat bra på den här typen av skräpmat. Alla tillsatta fibrer för så att min mage håller igång och all god junk-food matar mitt hjärnmonsters belöningssystem och gör mig sprakande glad :). Bästa är att jag också tröttnar lite på vissa sorter av onyttigheter, så till slut så kanske jag har ätit mig igenom hela batteriet och är sugen på nyttigheter igen!

Choklad- och nötmixen är en stomme i min snacksdag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar