fredag 7 december 2012

Kan en påse nötmix om dagen hjälpa dig att gå ner i vikt?


Kan en påse nötmix om dagen hjälpa dig att gå ner i vikt? Om man äter en påse så får man i sig 1276 kcal, 39,6 gram protein, 96,8 gram fett, 57,2 gram kolhydrater - varav 42,46 gram är rent socker och 1,76 gram salt.

Nu tänker ni att det låter som lite väääl mycket salt och socker att äta 220 gram salta nötter och choklad? Men hör och häpna, man klarar fortfarande den dagliga rekommendationen för socker som är max 50 gram socker per dag! (Se nästa sektion) 1,76 gram salt är långt under rekommendationen av max 6 gram salt per dag. http://www.bhf.org.uk/heart-health/prevention/healthy-eating/salt.aspx Men då gäller det att man inte äter något annat som innehåller mycket kalorier, socker eller salt.

Svenska rekommendationer säger att vi ska äta max 10 energiprocent socker per dag. Det innebär att kvinnor inte ska äta mer än cirka 50 gram socker per dag och en man 65 gram. Omräknat i sockerbitar blir det max 15 respektive 20 sockerbitar per dag. Källa: http://mabra.com/lista-sa-mycket-socker-innehaller-maten/#choklad-socker.jpg

Jag är lite sugen på att prova... om jag äter en påse nötmix om dagen så har jag fortfarande 300 kcal att spela med. Jag skulle kunna äta lite yoghurt/kvarg på morgonen, lite grönsaker till middag och dricka kalorifria drycker... Nötterna gör så att man håller sig rejält mätt. Om jag skulle göra det här i tex 5 dagar, så kan man testa någon annan variant efter den perioden, eller köra Dukan-dieten ett tag igen...

Det låter inte särskilt häslosamt... men jag har otroligt svårt att hålla mig till nyttiga dieter på grund av förlust av smakupplevelser.

Komplettera detta med en vitamintablett och rejält med vatten, någon form av fiber (havrekli?) så har man nog en spännande diet-plan ;)

Kolla in mitt förra inlägg, om Twinkie-dieten! http://mariasdukan.blogspot.se/#!/2012/12/motiviation-och-viktnedgang.html

Eller här: Chokladkaka till frukost!
http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/9069276/Chocolate-cake-breakfast-could-help-you-lose-weight.html#

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar