fredag 7 december 2012

Motivation för träning när det är mörkt ute!


Läste världens bästa tips om hur man ska motivera sig själv till att träna när det är mörkt ute!

Orginalartikeln hittar du här: http://www.dailyspark.com/blog.asp?post=how_to_make_yourself_work_out_when_its_dark_out

Min fria översättning av Nicole Nichols tips:

1. Gå och lägg dig i tid!

Se till att få den sömn du behöver (och förtjänar!). Jag är naturligt mer trött på vintern, förmodligen för att det är mörkare ute då. Ska jag upp och träna morgonen efter, så ser jag till att lägga mig tidigt, så att jag alltid får minst 8 timmars sömn! Innebär detta att jag kommer att missa Conan (på TV)? Yup. Är det värt det? ABSOLUT!

 

2. Sov i dina träningskläder!

Jag skojar inte, det här är mitt #1 bästa tips för att skapa bra morgonrutiner för träning - särskilt under hösten och vintern! Är det kallt i sovrummet, så vill du inte gärna kliva upp ur sängen och dra på dig ännu kallare kläder... Genom att sova i träningskläder spar du tid på morgonen och gör det lättare för dig själv att komma upp och träna!

3. Ha en detaljerad plan.

Innan du går och lägger dig på kvällen, så gör klart för dig själv EXAKT vilken typ av träning du tänker utföra - ska du tex. träna efter en DVD hemma, ta fram de redskap du tänker använda - och stoppa gärna in skivan i DVD-spelaren - allt för att underlätta för dig själv! Ska du ut och promenera eller jogga? Lägg fram löparskor och ytterkläder väl synligt i hallen. Bestäm också EXAKT hur länge du ska träna, att det tex tar 15 min att värma upp, 30 min att träna, 15 min att stretcha - så hjälper det dig att bli mer punktlig på morgonen.

 

4. Använd aldrig SNOOZE!

Din värsta fiende - snooze knappen. När väckarklockan ringer, kliv upp ur sängen direkt! Inga ursäkter! För när du väl tryckt på snooze... då vet du att det är svårt att sluta... Upp ur sängen, tänd lampan, och kom igång!

 

5.  Använd glad och energigivande musik!

Du har säkert någon låt som får dig att spritta i benen lite extra? Sätt gärna på någon glad och energigivande musik (jag kan tipsa om Shakira - Waka Waka) och kom i gång! (Använd hörlurar om resten av familjen sover).

6. Gör det inte till ett val.

Vi vet vad vi vill, men ibland väljer vi något som känns bra för stunden, men som blir jättedåligt för vår hälsa resten av livet... "Five minutes on your lips, a life time on your hips..." brukar man säga om den där onödiga EXTRA portionen tårta, friterat, gräddglass eller vad det nu kan vara...
Samma sak gäller med träningen - alla studier visar på att motionsträning är den bästa presenten du kan ge din kropp! Din kropp vill röra på sig, den är skapt för det. Gör det därför inte till ett val OM du ska gå upp och träna eller inte, bestäm dig redan kvällen innan. Säg till dig själv, innan du somnar, "Imorgon ska jag träna, för att jag VILL det. Vad skönt det kommer att kännas efteråt!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar