fredag 14 december 2012

Konsten att räkna kalorier utan att tröttna...

Jag avskyr egentligen att räkna kalorier, och har i min desperation sökt efter en diet där man inte behöver hålla koll på vad man stoppar i sig...

...det här är dessvärre en sanning med modifikation: om en diet lovar dig att du slipper räkna kalorier, kan jag även garantera dig att samma diet utesluter i princip all mat som du faktiskt tycker om att äta...

...och visst kan man bli smal om man bara äter smågrus hela dagarna ;)

Skämt åsido, men att räkna kalorier är det mest effektiva om du vill kunna äta allt.

Så hur gör jag då, nu när jag hatar att vara så extremt fixerad vid siffrorna? Jag avrundar. Jag estimerar, jag gissar... Jag har sällan 100% rätt, men alltid så pass rätt att jag ändå går ner i vikt.

Jag dealar även med mig själv - om jag cyklar 30 minuter, 1 mil, på motionscykeln så kan jag kvitta det mot en delicatoboll... osv.

Och så får man vakta sitt sug... ska du trycka i dig något, så ät något gott först (en pralin, en delicatoboll, lite chips) men tryck i dig massor av grönsaker efteråt (gurkstavar, körsbärstomater, selleristavar, morötter - allt du gillar!).

Proteinpulver + vatten är det bästa om du är lite hungrig också, men har inga kalorier kvar för dagen. Fibrer fyller också ut - testa isphagulaskal eller havrekli.

http://se.finax.com/product/finax-psyllium/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar