lördag 1 december 2012

Dukan Maränger!

Så för att stävja frestelserna som kommer att uppstå idag när jag ska med barnen på kalas, så har jag gjort Dukan-maränger!

Det var super-enkelt, precis som att göra vanliga, fast jag använde sötningsmedel istället för socker.

Så vispa ett gäng äggvitor hårt (jag har hört att man kan ha en gnutta salt i dem för att göra skummet fast).

Smaksätt äggvitorna med sötningsmedel efter smak, 2 msk kakaopulver (gärna fettreducerat, jag har dessvärre inte hittat det än, så jag tog vanligt) och 1msk starkt kaffe.

Spara äggulorna, jag tänkte testa dem i ett recept med creme brûlée senare!

Just med smaksättningen tänker jag mig att jag ska testa massor av olika aromer, tänk er jordgubbsmaränger, eller smörkolamaränger... Jag har kollat lite på en del sidor som säljer aromer, men har inte riktigt bestämt mig från var jag ska köpa än... Vi får se!

Klicka eller spritsa ut marängerna på ett bakplåtspapper.

Marängerna ska gräddas i 150 grader ca 15 min, beroende på hur stora de är.

De blev härligt spröda och hade en god kaffe och chokladsmak!

Perfekta att ha i en söt skål när suget tränger sig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar