fredag 7 december 2012

Motiviation och viktnedgång

Jag skrev tidigare att jag lyckats gå ner ca 5-6 kg i vikt på en månad genom att bara äta 1 burk Tofuline glass (oftast med chokladsmak) och 1 liten påse Eldorade Nachochips per dag, och någon frukt. Det här var inte en medveten diet, det bara blev så för att jag var deppig efter att ett förhållande tagit slut.

En burk chokladglass 430 gram, så 430 gram glass á 210 kcal = 903 kcal. En liten påse Eldorado tortilla chips väger 100 gram och är samma som 480 kcal, en frukt snittar 70 - 150 kcal (äpple/ manadarin/ banan) =  slutsamman vi landar på är ca 1500 kcal/dag - vilket är utmärkt för viktnedgång för en normal kvinna med stillasittande jobb!

Här är en tråd om liknande viktnedgång (det var en kille som gick ner 14 kg på att äta Twinkies):
http://www.dailyspark.com/blog.asp?post=even_dietitians_have_a_vice_bidding_adieu_to_hohos

Det är absolut inget jag skulle råda någon att göra, eftersom det finns så otroligt mycket evidens för att socker, mättade fetter, transfetter och konstiga tillsatser inte är bra för hälsan - men om det primära målet är att gå ner i vikt, så verkar det ändå vara kalori in och kalori ut.

Men Professor Fredrik Nyström hävdar det motsatta, att en kalori är inte en kalori - om man jämför om den kommer från fett eller socker:
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12026621.ab

Han har i sin forskning iallafall påvisat att man går upp mer i vikt av socker än av fett, men det här gäller viktuppgång - ínte viktminskning. Om man kan dra ett lika med tecken, att det är svårare att gå ner i vikt på dieter som innehåller socker? Det kan man inte säga utifrån forskningen.

Så vad man ska tro, det vet jag inte än... Men Dukan-dieten håller en mätt, iallafall - och det är viktigt för viktnedgången och motivationen.

Jag undrar om light-läsken väcker mer sötsug? Det finns de som spekulerar i det, men ingen forskning (än så länge) som påvisar att det är så.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar