måndag 10 december 2012

Frukost Dag 1, nöt- och chokladdieten

 Frukosten idag var inga problem, god och nyttig med kvarg/yoghurt, 3 msk havrekli och ett kokt ägg.
 
Kvarg/yoghurt blandningen innehåller en högre proteinhalt än enbart yoghurt, men har en krämigare och godare konsistens jämfört med att bara äta kvarg - det bästa av två världar, helt enkelt!
Havrekli ska enligt Dr Dukan hjälpa tarmmotoriken (fiber) och även förhindra upptag av kalorier i tarmen, genom att binda upp det. Det jag kan tänka mig att han menar är att havrekli innehåller betaglukaner (en gelbildande växtfiber) http://en.wikipedia.org/wiki/Beta-glucan som binder upp kolesterol i tarmen och förhindrar därmed upptaget av dessa - Ja, det låter bra och det är gott och mättar som müsli, iaf.
 
Ägg, ett kokt ägg, vad skulle jag göra utan ägg? Jag avskyr faktiskt smaken av kokt ägg, men ändå äter jag ett om dagen - för att det är så otroligt näringspackat, nyttigt, enkelt och mättande.
 
Till detta, lite té med en skvätt mandelmjölk (Den vanliga mjölken var slut hemma, men mandelmjölk i Earl Grey var förvånansvärt gott!) Mandelmjölk är 25 kcal/ 100 gram (1 dl), så det är väldigt kalorisnålt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar