tisdag 11 december 2012

Glömde nöt- och chokladmixen hemma...

Inte mycket nöt- och chokladmix diet idag, då jag glömde påsen hemma!

Men det var nog bra, min mamma fyller år idag och vi har bjudit över henne på middag. Så jag sparar mina kalorier till ikväll.

Till lunch blir det världens enklaste räksoppa - frysta räkor och färdig Kelda-soppa.
En påse med räkor kan verka dyrt- 99 kr för 750 gram, men det lönar sig absolut om du har tillgång till en frys på jobbet/skolan/var du nu äter lunch.

Räkor är lågkalorimat, samtidigt som de är fulla av protein. Men det bästa med dem är att de redan kommer i små bitar  ;-) så det går snabbt att tina dem, om man har haft dem i frysen! (i frysen håller dig sig färska länge).

Vet jag att jag ska äta räkor till lunch, så häller jag upp dem i min soppskål och låter dom tina under förmiddagen i kylskåpet. Tekniskt sett så spar man energi också, eftersom kylskåpet får lite extra kyla från räkorna, och behöver alltså inte kyla ned lika mycket.

En påse brukar räcka till minst 4 luncher. Keldasoppan räcker till 2 luncher - snittpriset blir 12 kr för Kelda och 25 kr för räkorna - ca 37 kr, rätt bra för snabbmat  :-)

Räkorna innehåller ca 121 kcal för 180 gram och Keldas Thaisoppa med 4% fett innehåller ca 185 kcal för 2.5 dl, vilket ger en varm och mättande lunch på ca 300 kcal.

Som snacks har jag gurka och tomater. Jag kommer nog inte vara lika mätt som igår, men det ska bli kul att få äta gott ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar