måndag 31 december 2012

Glucosanol hindrar inte socker eller öl!

Aha- det var för bra för att vara sant.

Glucosanol reducerar amylasaktiviteten - men bara från magsäcken och nedåt. Amylas är ett enzym som bryter ned stärkelse, s.k. Långa kolhydrater. Amylas finns i saliv, magsäck och tunntarm.

Alltså, på svenska innebär detta att om man äter godis eller dricker öl så fungerar inte glucosanol.

Däremot fungerar det om man äter tex pasta, potatis, ris, bröd etc - för de innehåller långa kolhydrater som måste brytas ned innan de kan tas upp av kroppen. Men har man socker i pannkakssmeten, så tas sockret upp av kroppen, men delar av mjölet fortsätter ut ur systemet.

Tabletterna fungerar alltså inte mot korta kolhydrater som tex finns i godis, mjölk, choklad, öl, socker, frukt etc.

Vi får se hur användbart det är, jag vill börja träna mer, så då kanske jag ändå hamnar på kaloriunderskott trots att jag fuskar.

Glucasanol kan vara bra för mig innan torsdagsfikat på jobbet, då bjuds det alltid på gott bröd, som kan vara svår att avstå ifrån.

Jag har hur som helst inga biverkningar än. Det känns bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar