tisdag 11 december 2012

Så här skapar du din personliga diet!

Det är inte lätt, det här med dieter. Efter 10 år och så många misslyckade försök att strikt följa dieter, så tror jag nu att jag har hittar något som fungerar för just mig, och som kanske även fungerar för dig.

Så lätt borde det vara för alla! Men man kanske måste prova lite olika diet-sätt först, för att veta vad som är rätt för en själv. Och inte ge upp! Våga tänk i andra banor!

Så här ser min plan ut:
*Frukost, Lunch, Middag - ca 300 kcal/var (Totalt 900 kcal)
>Gärna hög proteinhalt, lite eller inget potatis/pasta/ris etc, mycket lågkalori grönsaker, gärna lågfett mejeriprodukter
*600 kcal för onyttigheter :)
> Allt jag är sugen på! Det här är det som gör så att man orkar fortsätta med dieten. Kakor, glass, croissants, chips, nötter, choklad... allt, allt.
> Gärna portionsförpackat med tydlig kcal märkning

På helgerna är det lite slappare än i veckorna, men jag försöker ändå se till att inte äta mer än ca 2000 kcal/dag.

Vad jag har lärt mig efter 10 års hopplösa dietplaner och som du kan ta med dig när du ska försöka gå ner i vikt:

*Äter jag för lite så mår jag dåligt, presterar sämre på skolan/jobbet, blir på dåligt humör och får huvudvärk.
> Lösning: Ät minst 1500 kcal/dag för mig. Detta är personligt, men försök att inte äta mindre än ca 500 kcal/dag än vad du vanligtvis behöver.
(!) En del människor mår bra av att äta så lite så möjligt! Jag tillhör definitivt inte en av dem. Räkna ut ditt energibehov, och lägg dig ca 400-600 kcal under det, så går du ner 1 kg på två veckor (ca). http://www.fettfri.nu/kalkylator/energibehov/

*Äter jag för lite kolhydrater så mår jag inget bra och orkar inte träna
> Lösning: Ät lite kolhydrater varje dag!
(!) En del elitidrottare tränar på LCHF! Helt otroligt, det skulle jag aldrig klara av. Vi är alla olika skapta, och om du mår dåligt på lågkolhydratkost - sluta upp med den korkade dieten! Pröva något annat istället. Jag gillar heller inte de andra biverkningarna som kommer när man äter lite kolhydrater: Dålig andedräkt, huvudvärk och trötthetskänslor.

*Jag gillar onyttig mat!
> Lösning: Ät lite gott varje dag, annars är det lätt att man avbryter dieten och upplever känslor av misslyckanden.
(!) En del blir tjocka på mat, en del blir tjocka av godis, en del blir tjocka på mackor, en del på prinsessbakelser... Anledningen till att jag (och du?) är tjocka är för att vi äter för mycket. Vi gillar att äta, så att bara säga "sluta upp med det!" är dömt att misslyckas. Jag behöver mitt godis och andra onyttigheter, och ska man tro professorn på Twinkie dieten (http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/index.html), så ÄR övervikten FARLIGARE än att äta onyttigheter. Nu säger jag inte att du ska helt plötsligt börja äta onyttig mat, ifall du aldrig har gjort det tidigare - men OM du tillhör dem som gillar att festa loss på vissa födoämnen - se till att få in dem (i lagom mängd) i din diet!

TIPS:
*Vill du äta onyttig mat och ändå fortsätta gå ner i vikt? Ät sådant som är PORTIONSFÖRPACKAT och som anger tydligt hur mycket KCAL det innehåller! På McDonalds och andra snabbmatskedjor finns ofta kcal tabeller. Använd dem!
*Planera ditt dagliga onyttiga intag redan på morgonen, lägg fram det du ska äta och ät inte mer än det - men se fram emot att få njuta av en riktig kladdig kladdkaka, en saffransbulle eller en påse chips.Testa dig fram, jag bytte ut 1 dl olja mot 1 dl vatten + 1 msk olja i ett pesto-recept häromdagen, och det smakade precis lika bra, om inte bättre! Dessutom sparade jag ca 900 kcal...

Jag tror att det är viktigaste är ATT man fortsätter följa dieten, oavsett fusk/dålig motivation etc - du går bara ner i vikt med hjälp av en dos envishet :) och genom att anpassa dieten SÅ ATT DEN PASSAR DIG.

*Jag gillar inte att äta för mycket kött
>Lösning: Mer grönsaker och vegetariska alternativ!
(!) Dr Dukan inspirirerades till sin rena proteindiet tack vare en patient som älskade kött. Jag är INTE som honom. Gillar du kött? Då är LCHF, Dukandieten, Atkins, Stenålderskost, etc. något för dig! Jag ska inte testa dem igen :)
Mjölkprodukter med låg fetthalt hjälper till att binda upp fett i tarmen - så du bajsar ut mer kalorier! :)

Bra länk med fler tips om hur man ska äta för att gå ner i vikt:
http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/slim/calcium.shtml

*Ibland tror jag att jag äter mindre än vad jag faktiskt gör
När jag testade LCHF så gick jag först ner mycket i vikt - men det var enbart vatten, trots att jag åt "vad jag vill" som är LCHF som Dahlkvist förespråkar, så gick jag inte ner i vikt. Dahlqvist hävdar då att jag "nått min sanna vikt" - men jag var fortfarande överviktig! Ska man gå nner i vikt, så måste man äta mindre än vad man gör av med.

LCHF innebär att man äter ca 80% fett om dagen, och eftersom fett är så packat med energi, så är det lätt att äta för mycket. Jag vill tom hävda att man kan gå upp i vikt på LCHF kost, om man inte har koll på vad man stoppar i sig.

Att räkna kalorier är inget roligt, men försök att höfta siffrorna, och står du stilla i din viktminskning, minska ännu mer på vad du stoppar i dig, alternativt rör på dig (mycket) mer.

Man lurar sig själv gärna också, genom att ha en grundläggande koll på hur många kcal som de vanligaste livsmedlena i din vardag innehåller, så blir det lättare att göra smarta val.

*Jag tycker inte om att vara hungrig
>Lösning:
-Ät mycket protein (det mättar bäst!)
Livsmedel som är goda och mättar bra: Salta jordnötter, vilt chips, milkshake med proteinpulver, pannkakor på havrekli och ägg, kvarg/yoghurt med lite sötningsmedel, rostade nötter, smaksatt tofu som man torkar till chips i ugn...
-Ät gärna maten i mixad soppform (magsäcken tömmer sig saktare och man håller sig mätt längre)
-Ät mycket fibrer - tex havrekli (Enligt Dr Dukan http://www.dukandiet.com/The-Dukan-Diet/Oat-Bran - betaglukaner binder upp kolesterol i tarmen och skapar mättnadskänsla)
-Ät flera, små måltider - om du äter kolhydrater. Eller några få, stora måltider som består enbart av protein och fett - enligt LCHF och stenåldersmetoden.
-Fyll magen med "Zero Calorie Food" - okej, det finns inget vetenskapligt bevis för att den framtagna 0 kalori listan stämmer, men selleri, gurka, tomat, sallad, hallon, körsbär etc. innehåller väldigt få kalorier, så det krävs rätt mycket för att man ska råka äta för mycket.
http://healthyeatingandwellbeing.wordpress.com/2011/01/18/10-things-you-need-to-know-about-losing-weight/

*Jag tycker om att motionera, men hinner aldrig gå iväg på pass och tycker att gym är tråkigt
>Lösning: Vardagsmotion: Hellre lite och ofta än mycket en gång i veckan!
(!) En del är superduktiga på att komma iväg och träna, trots pressade schema med barn, jobb och annat - Jag är inte en av dem. Jag tycker det räcker med lämningar, hämtningar, stressa iväg till barnens fritidsaktiviteter, ett krävande jobb...

Mitt motto är att motionera när jag kan och har lust. Ena veckan blir det bicepscurl med matkassarna på vägen hem från affären, andra gången blir det palsk och mys med familjen i badhuset och tredje gången blir det lite armhävningar innan sängdags... Jag kan inte planera, det träningsschemat spricker alltid! Men jag försöker att promenera minst 30 minuter varje dag, jag tittar knappt alls på TV och jag tar alla tillfällen jag kan att göra en liten styrketräningsövning.

Här är tips på roliga appar som motiverar och ger mersmak till lätta vardagsövningar!
http://dailyworkoutapps.com/dailyworkoutapps/Daily_Workouts.html
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rittr.situps&hl=en
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rolfsnes.bloodandsandtimer&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsImNvbS5yb2xmc25lcy5ibG9vZGFuZHNhbmR0aW1lciJd
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.commind.smygtraning&feature=also_installed#?t=W251bGwsMSwyLDEwNCwiY29tLmNvbW1pbmQuc215Z3RyYW5pbmciXQ..

Wii-fit har roliga träningsspel också, varför inte testa att skaka loss till Zumba?
http://wiifit.com/
http://www.play.com/Games/Wii/-/3973/3240/-/26323369/Zumba-Fitness-2/Product.html

Mina bästa träningstips:
*Hellre lite och ofta!
*Pressa aldrig dig själv, du ska ligga på ca 75% av vad du orkar (annars finns det risk att du inte tränar imorgon igen!)
*Vardagsmotionen! Gå istället för att cykla, cykla istället för att åka bil, använd matkassar som hantlar, lek med barnen eller hunden, dansa, må bra, ha roligt med kompisar :)
*Träning är så mycket mer än gymkort! Variera dig, bara att röra på sig är fantastiskt bra!
*Sitt inte still för mycket. Minska ner på TV-tittande och om du har höj- och sänkbart skrivbord, använd det - du använder ca 50% mer kalorier på att stå än att sitta ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar