tisdag 29 januari 2013

MOTIVATION: Första tipset och rådet för dig som vill gå ner i vikt!

Kelsey ByersKelsey Byers
 
Kan hon, så kan du! :)
 
Nu har jag varit på "diet" sedan mitten av oktober, dvs ungefär 3 månader.
 
Jag har gått ner cirka 7 kg och tappat 3 cm runt midjan och 5 cm runt höften!
 
Jag har försökt att banta förut - hopplösa försök med extrema dieter som varade kanske 3-4 veckor tills jag tröttnade. Så vad var det den här gången som verkligen fick mig att börja förändra hela min kropp?
 
Baserat på mina egna erfarenheter, så vill jag ge dig tips och råd på hur du ska lyckas när du väl bestämt dig:

1) Motivation (vilket innebär att ha tydliga mål)

Jag kan inte nog poängtera hur viktig din motivation är. Jag har själv läst det i diet-artiklar flera tusen gånger, men jag har nog aldrig riktigt förstått det, förrän nu. 
 
Vad är det som får mig att vända näsan till chips-påsen istället för att glufsa i mig hela på en gång?
(Vilket mitt tjocka jag glatt hade gjort!)
 
Tydliga mål.
 
Motivation uppnår du genom att ha klara, tydliga mål. Du ska ha flera mål - kortsiktiga mål för timmen, dagen, veckan, och långsiktiga mål för månader och t.o.m. år.
 
Mina kortsiktiga mål är:
 
-För minuten/timmen: Alltid välja nyttiga alternativ om jag är hungrig, alternativt vara hungrig tills nästa nyttiga mellanmål.
 
-För dagen: Planera måltiderna i förväg, när jag handlar så äter jag något nyttigt innan. Är jag extremt sugen så är det OK att köpa 3 bitar gott naturgodis (men bara 3!)
 
-För veckan: Gå ner i vikt, ca 0,5 kg per vecka. Göra min planerade motion (vilket för tillfället är styrketräning)
 
-För månaden: Gå ner ca 1-2 kg i vikt
 
-Efter 12 veckor av styrketräning och diet: Då hoppas jag att jag ser ut ungefär så här:
Jess Deardurff
 
-Om 2 år: Då hoppas jag att jag ser ut så här:
Cheryl Zealand
 
-Om 60 år då vill jag se ut så här:
 
Fler bra tips om hur man sätter mål finns på www.bodybuilding.com:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar