måndag 7 januari 2013

Noom vs. Shape Up Club - Noom utvärdering


Jag har som bekant använt Shape Up Club appen till min Android nu i snart en månads tid, och är mycket nöjd med den som kalorimätare. Jag gillar dock inte att den lägger på extra kalorier när man idrottar, så att det ser ut som om man kan äta mer. Kalorier man får för motion är rätt kraftigt tilltagna, och det känns inte realistiskt att kroppen bränner så mycket extra. Jag är lite orolig för att det är de här extra kalorierna som jag har ätit, (utöver de 1500 kcal) som gjort att jag stannat upp i min viktnedgång. Så nu registrerar jag inte min motion längre i Shape Up Clubs app, vilket är lite tråkigt.

I fredags laddade jag ned en annan app som Google App gjort reklam för: Noom. Noom lovar att vara så mycket mer än en "vanlig kaloriräknare, hålla koll på motion"-app. Den lovar att du ska gå ner i vikt, UTAN att räkna kalorier och att den ska fungera som din personliga coach.

Efter att ha använt den i tre dagar, så är jag mycket nöjd med Noom. Det är en mysig app som levererar "dagens utmaningar", kloka artiklar om viktnedgång, man samlar poäng som i ett TV-spel (alltid lika motiverande :) och den fungerar även som stegräknare och har en GPS-funktion om du idrottar.

Stegräknaren och GPSen suger mycket batteri, så se till att ha mobilen inkopplad till laddaren så fort du sätter dig ned! Annars kan du lätt vara utan mobil framåt lunch...

Funktionen för att registrera mat är helt OK, istället för att räkna kalorier så får man höfta mellan olika matgrupper och man gissar portionsstorleken baserat på olika vardagsföremål - vilket är rätt skönt. Om man betalar för PRO, så kan man dessutom ta kort på sina portionsstorlekar för att bättre få koll på hur mycket man egentligen stoppar i sig.

Det jag gillar bäst med Noom är att den faktiskt får mig att äta och tänka mer hälsosamt. Jag har plågat mig själv de senaste dagarna med att vara för lat för att laga mat och jag har därför levt på proteinbars och shakes - men det uppenbara slutresultatet att jag är konstant hungrig och aldrig särskilt nöjd.

Noom använder sig av Volumetrics, dvs densiteten på maten. Om ett födoämne har 100 kcal per 100 gram eller mindre, så anses det vara grön - eller bra mat - som man ska äta mycket av. Om kvoten är högre än 1, så ska man försöka hitta nyttigare alternativ.

Om det är mer än 300 kcal per 100 gram, så ska man betrakta maten som en "indulgence" - dvs. något som man bara bör äta ibland.

Noom fick mig faktiskt att tänka om middagen igår! Istället för en Appecal och en proteinshake på lättmjölk som vanligt, så gjorde jag korv med bönsallad och "mos"! Jag valde den magraste Chorizon jag hittade (Änglamark, 210 kcal/100 gram) och gjorde en fantastisk bönsallad med Zetas blandade bönor, röd lök, morötter och balsamvinegär (märk väl - ingen olja!) och "mos" på kokt blomkål med lite lättmjölk. En riktig festmåltid med samma kcal-innehåll som proteinshaken! (Tack Noom)

Så jag ska fortsätta tänka volumetriskt! (förutom i det uppenbara exemplet äpplet-ägget...) och använda Noom, men jag använder även Shape Up Club, också.

Jag använder mig av gratisversionen, men de vill ju helst av allt att man ska betala :) så man blir konstant påmind om vad man går miste om i den enklare gratisversionen... och att de som betalar för tjänsten går ner i vikt 2 gånger snabbare... (Iaf enligt reklamen).

Det står rätt dålig information om vad PRO kostar, den bästa infon hittade jag här. Det verkar vara 9.99$ per månad med en gratis månad (inga uppgifter om bindningstid?) eller 24.99$ för tre månader. Jag har lagt hela min bantningsbudget på diettabletter, så jag håller mig till gratisversionen ett tag till :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar