torsdag 10 januari 2013

Fit & Smart proteinpulver: Utvärdering Charlotte Perrellis Stora fitnesspaket!

Nu har jag använt fitnesspaketet från gymgrossisten i mer än en vecka och är mycket nöjd med vad jag fått för priset!
Paketet innehöll 2 x 900 gram proteinpulver, Femmesnack bars, vitamineral kosttillskott och en specialshaker.
Nedan så utvärderar jag proteinpulvret. Det kommer uppdateringar på utvärdering av Femmesnack, Fit&Smart Vitamin/Mineral och Specialshakern snart!

Utvärdering: Fit & Smart Proteinpulver

Jag valde jordgubb- och caffé latte-smak.
Smaken är klart styrkan med detta proteinpulver! Som många andra skriver på hemsidan, så är shake-smaken mycket god - blandar man med mjölk så smakar det nästan som en god glass-milkshake.
Smaken är väldigt söt, vilket blir framträdande efter ett par dagar med lågkolhydratkost. Shaken fungerar bra att blanda med vatten (det blir inte riktigt lika gott som med mjölk) men det är fortfarande en av de godaste shakesmakerna jag har testat. Shaken vinner på att stå och vila ca 20 minuter, så att all protein hinner lösa upp sig. Det är sällan man har tid med det, men om du är bra på att planera så får du en ännu godare shake!
Jag provade även att blanda Caffé Latte med bryggkaffe, med mycket bra resultat! Det beska kaffet balanserade upp proteinpulvrets syntetiska sötma på ett positivt sätt.

Innehållet då?

Fit & Smart innehåller vassleproteinpulver, vilket är den proteinform som lättas tas upp av kroppen efter träning. Proteininnehållet är 80%, vilket är högre än Whey-80 pulvret som har 76% protein.
Jag skulle helst velat att Fit & Smart innehöll Kasein också, för en långvarig mättnadskänsla och långsamt upptag. Som det är nu blandar jag Night Pro med Fit&Smart för att få den produkten jag vill ha.
Jämfört med Whey-80 vinner Fit & Smart även när det kommer till kcal. Fit & Smart innehåller 345 kcal/ 100 gram och Whey-80 395 kcal/100 gram.
Positivt är också att Fit&Smart tar hänsyn till GI och har endast 4 gram kolhydrater/100 gram och alla kolhydraterna kommer från laktos, mjölksocker. Pulvret är sötat med aspartam och acesulfam K, vilket är en vanlig kombination av sötningsmedel i sockerfria produkter.

Apropå debatten socker vs. sötningsmedel:

Livsmedelsverket har gjort studier på vårt intag av sötningsmedel, och det är nog ingen större risk i Fit&Smarts doser att man får i sig så mycket att det skulle på något sätt vara farligt. (Även om vissa foliehattar verkar tycka annorlunda - personligen tror jag att det tillsatta fruktos-glukos sockret är farligare än sötningsmedel, eftersom det bidrar till bukfetma).

Utvärdering, slutsats: 

Det här är ett mycket prisvärt paket för vassleproteinpulver, som är bra att dricka efter träning. För viktnedgång, så är det bra att shaken är GI-vänligt, men det hade varit önskvärt om pulvret även hade innehållit Kasein, för långvarig mättnad. Men det går bra att blanda i kasein själv. Smaken på shaken är överlägsen! Jag har testat jordgubb och caff'e latte med mycket gott resultat. Proteininnehåll och kcal är bra jämfört med likvärdiga produkter i samma prisklass.
Rekommenderas!

HÄNG MED MIG PÅ MIN 12-VECKORS TRANSFORMMATION
från soffpotatis till fitnessbrud!
Följ bara länken :) START 21/1 2013
http://galnadieter.blogspot.se/search/label/12-week%20daily%20video%20trainer

1 kommentar:

  1. Hej. Jag undrar om man kan ersätta ett mål med detta "paket"? Tacksam för svar på johannac90@telia.com :)
    Mvh Johanna

    SvaraRadera