lördag 5 januari 2013

Utvärdering Bantning, delmål 1

 
Mitt första delmål var att gå ner till 68 kg till nyårsafton.

Vid invägningen 3/1 vägde jag 69 kg, alltså har jag tyvärr än så länge inte nått mitt första delmål.

Men jag kämpar vidare! Jag förstår hur viktigt det är att hela tiden bokföra ALLT jag stoppar i munnen, det är så lätt att det slinker ner extra kalorier utan att man tänker på det!

Omega 3 kosttillskott, t.ex. - hur många är det som tänker på att föra in dem som kalorier? Äter du 3 st på en dag, motsvarar det ungefär 30 kcal. På en vecka är vi uppe i 210 kcal extra...

Jag har slutat föra in motion i Shape Up Club appen, också, eftersom den då "tillåter" att man äter mer. Jag tror inte att det är riktigt så enkelt att man kan träna 1 kcal och äta 1 kcal och fortfarande gå ner i vikt. Eftersom jag befinner mig på en viktplatå, så känns det väldigt viktigt att alltid hålla sig till 1500 kcal/dag oavsett hur jag tränar.

Jag har bantat sedan oktober, vilket är det längsta jag någonsin hållt mig till en diet! :D Det gör mig väldigt glad att jag lyckats hålla min diet :).

Den stora insikten för mig när det kom till att skapa en diet som faktiskt är möjlig för mig att hålla, är att jag kräver variation, att jag absolut inte får förbjuda någon mat och att jag behöver lite kolhydrater och mår bra av kaffe och fibrer.

Som nu till exempel, så har jag kört en ordentlig godis/skräpmatsdiet (men hållit mig till 1500 kcal/dag) på salta jordnötter, choklad, dammsugare, chips och godis. Men nu är jag inte ett dugg sugen längre på att fortsätta med det! Så fort jag köpt en mixerstav tänkte jag köra igång med Green Monsters - supernyttiga grönsakssmoothies som ska vara riktiga hälsokickar.

Mina dieträddningar är kokta ägg, lättmjölk, Keldas färdiga soppor, räkor, kaffe, färdiga frysta grönsaker, proteinpulver, Milbonas kvarg/yoghurt (finns på Lidl - jag köper en hel "platta" på en gång, de håller för evigt i kylen) och havrekli. Det är i princip detta som jag äter nu under dieten. Allihopa är (hyfsat) goda, nyttiga och livsmedel med lågkalorihalt.

Jag tror att om du ska hitta en diet som fungerar just för dig, så gäller det att du hittar vissa lågkaloriprodukter som du verkligen gillar och som håller dig mätt. Testa proteinpulver, lär dig att uppskatta ägg och fundera på vilket magert kött som du kan stå ut med i längden.

Mina kommande delmål tänker jag mig att jag ska avklara månadsvis:
 
1/2 - 68 kg
1/3 - 67 kg
1/4 - 66 kg
1/5 - 65 kg
1/6 - 64 kg
1/7 - 63 kg
1/8 - 62 kg

62 kg är huvudmålet! Det vore fantastiskt att lyckas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar