söndag 6 januari 2013

Viktplatå

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Starchy-foods..jpg

Jag har funderat lite över min nuvarande viktplatå och har sökt information på nätet om hur man "bryter igenom" kroppens försvar mot att äta för lite. Jag hittade de här tipsen här:

---------------------------------------------------------------------------------------

The Weight Loss Plateau

Over time our bodies adapt to the lowered calorie level. Our body becomes more efficient at using energy (lowered metabolism), and therefore burns less fat.
This is why most of us reach a weight loss plateau. At this point, the only option is to boost metabolism:
  • increased cardio,
  • weight training,
  • 'cheat' meals (i.e. occasional high-calorie meals),
  • cycling (or zig-zagging) calories,
  • even manipulating macro-nutrient ratios can all help to do this (don't forget adequate sleep and hydration).
You often find that the nearer you get to your goal weight (or body fat percentage) - the harder things get!
Continually dropping calories only serves to lower metabolism even further - the moment you return to 'normal' eating - the weight comes back on.

---------------------------------------------------------------------------------------

Jag hittade en intressant artikel på den här sidan: http://www.cutandjacked.com/Carb-Cycling-Made-Easy
Där den här deffade killen beskriver hur han "shockar" kroppen genom att alternera lågkolhydratkost med högkolhydratkost.

Jag kan tycka att en del av det låter rätt logiskt, men jag är osäker på hur det egentligen kan påverka kroppens metabolism? Jag tror att "kolhydrat-snurrandet" fungerar bäst om man verkligen tränar, då blir det extra bränsle för kroppen så att man orkar fortsätta med sin diet.

Nu ska jag försöka finna motivation för att börja träna igen!
Det vore kul att testa något nytt... t.ex. rullskidor!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar