måndag 14 januari 2013

Ät lite, men ofta!


http://www.healthytimesblog.com/wp-content/uploads/2011/08/5-Meals-A-Day-Infographic.jpg
Efter veckor av HUNGER har jag nu kommit fram till den bästa lösningen, svaret är lite präktigt men det fungerar - och det som fungerar är det som hjälper dig att gå ner i vikt...

Ät lite, men ofta! 

Sikta på 250-300 kcal 5-6 gånger om dagen, så är du i hamn! Du hinner aldrig bli hungrig och du kan hålla din rekommenderade dagliga kaloridos.

Jag måste även planera mina måltider i förväg, det drar lätt iväg i kcal annars... eller så jobbar jag så intensivt att jag glömmer bort mellanmålet - vilket ofta resulterar i "crash and burn": Jag är så hungrig att jag föräter mig vid nästa måltid! 

Dessutom är det viktigt att du håller koll på makronutrienterna.
Äter du något som innehåller kolhydrater så MÅSTE du även äta något som innehåller fett eller protein, för att stabilisera ditt blodsocker och hålla dig själv mätt.

Det är en skön känsla ät få äta lite, men ofta. Man varierar sitt födointag mer och så känner man sig hyfsat nöjd hela dagen. Länk till bra artikel finns härhär, här (engelska artiklar) och här (svensk blogginlägg).

Här är förslag på bra, lätta måltider!

300 kcal Frukost:
Lågkaloriyoghurt/kvarg (Tex Milbona från Lidl 0,9% fett) + Quinoapuffar
Havrekli + ägg som i Dukan Galette
Ägg + skinka

200 kcal Mellanmål:
Frukt + nötter är en bra combo.
Eller en bar med lågt GI, typ Fit&Smart Femmesnack.
Eller en proteinshake... vassleprotein om du precis tränat, och kasein om du vill hålla dig mätt längre.
Keso
Lättyoghurt med sötningsmedel + arom

300 kcal Lunch:
Soppa + magert protein:
räkor, tonfisk, lax, skinka, kalkon, keso
Ev. lite potatis, råris etc. (Särskilt om du tränar) 

200 kcal Mellanmål:
Det är inte bra att vara för strikt i din diet! :) Ät något du är sugen på nu, men håll dig till under 200 kcal.
Kladdkaka, chips, choklad, chokladboll... 
- försök hitta nyttigare alternativ som du gillar, om du kan.

300 kcal Middag:
Ångkokta grönsaker (helst spenat, broccoli, grönkål, haricots verts etc.)
Magert kött, bönor, fisk, etc.

200 kcal Mellanmål:
Frukt + nötter (kom-i-håg att kombinera :)
Proteindrink (håller mättnadskänslan över natten)
Nötter
Avokado
Selleristavar med Philadelphialight
Skinka med senap
Té med mjölk

Tips om du är sötsugen, men har inga kcal kvar:
Lätt yoghurt med arom och sötningsmedel
Jelly (Blanda funlight eller aromer med gelatin!)
Selleristavar med salt (Mot chipssug)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar