lördag 16 februari 2013

Sandwich pocket - Sucker för amerikanska mackor? :)

  
 BTW... jag är en sucker för amerikanska mackor! Så när jag hittade den här på ebay, en bedårande hjärtformad "Sandwich Pocket Maker", blev jag överlycklig!

Gör dina egna små hemliga mack-gömmor! Det bästa är att eftersom den skär bort brödkanterna (sic! vilket slöseri!) så minskar den drastiskt kaloriintaget från bröd - utan att man direkt tänker på det :)

Kolla in min frukost! Ca 220 kcal - En riktig gourmet smörgås-"gömma" med fiber rostbröd, rökt kalkon, isbergssallad, hp-sås, lättmargarin, avokado och bladpersilja. Till detta, á la USA - 20 gram chips. Chipsen står för 100 kcal, så mackan är enbart 120 kcal, och väldigt aptitlig! (Jag var så hungrig, så jag hann äta upp den ena smörgåshalvan innan jag tog bilden ;) Men i 120 kcal, så är det alltså 1 hel smörgås, eller 2 halvor).
 
Om du starkt ogillar att slänga mat, så kan du spara brödkanterna och göra krutonger utav dem. Det är lätt - skär kanterna i cm stora kuber, tillsätt olivolja och salt + valfria goda kryddor (tex örtkryddor, vitlök, peppar, eller varför inte pommeskrydda?) . Släng in dem i ugnen, på en ungsplåt med bakplåtspapper ca 5-10 min (eller så länge det tar tills de blir knapriga) på 225 grader celsius.

Ge krutongerna till dina barn eller någon annan smal person som du älskar :) Vill du gå ner i vikt bör du inte äta dem, då de är väldigt kalori-, fett- och kolhydrattäta och saknar i princip näringsvärde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar