lördag 2 februari 2013

Gör egna energibars!

Mina barn är små i maten, deras magsäckar fylls snabbt upp och de är båda rätt magra.

För att de ska orka med en hel dag med spring och lek så började jag köpa måltidsbars åt dem, särskilt när man stressat på morgonen och inte hunnit ge dem något vettigt till frukost.

Men bland de tre första ingredienserna stod alltid "glukos", "fruktos-glukos sirap" etc. Ofta kunde en tredjedel av baren bestå av socker!

Nu har det kommit bättre bars på marknaden, men inget slår mina hemmagjorda.

Jag går efter "man tager vad man haver"-principen och tänker att desto fler nyttiga grejer man stoppar i, desto bättre blir det...

I den här enorma satsen hade jag följande:
Whey-80 Naturell
Soy Pro
Hasselnötter
Mandlar
Solrosfrön
Banan
Torkade aprikoser
Torkade fikon
Kokosflingor
Psyllium frön
Pumpafrön
Quinoapuffar
Bovetepuffar
Kakao
Vaniljpulver
Koncentrerad äppeljuice
Kallpressad rapsolja

Det viktiga är att smeten blir kladdig så att den håller ihop.

Jag brukar börja med att finmala nötterna och fröna i en matberedare till ett torrt pulver.

Sedan maler jag den torkade frukten till ett kladdigt klet, gärna med en banan, lite nyttig olja och koncentrerad äppeljuice för att det ska gå lättare.

Dessa två blandar jag ihop med proteinpulver och smaksättning. Puffarna ger lite crunch (textur) i baren.

Jag har två stora fyrkantiga formar (plastlådor) som jag täcker med bakplåtspapper, och sedan trycker jag ut smeten i formen.

Låt stå kallt ett tag, skär sedan i bars-bitar. För att barnen ska tycka det är lite festligt och gott, så smälter jag mörk choklad i micron, och med hjälp av en spatel så brer jag ut ett tunt lager så att strösslet kan fästa.

Lagom festligt och väldigt nyttigt!

Jag tror att i snitt så innehåller en 70 gram bar ca 300-400 kcal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar