lördag 16 februari 2013

Början av vecka 6: NYSTART!

Så efter magsjuka, stress och allmänt svårt att få in träningen i livspusslet så är det dags för nystart!

Helt ärligt, du kan aldrig ha för många nystarter! Vill du uppnå ett mål, och du upptäcker att du inte kommer nå det med det målet du har satt upp... då är det dags för nystart.

Jag har t.ex. inte lyckats skrapa ihop 6 timmar i veckan att spendera på gymmet. Livspusslet kräver andra träningstider! Den här veckan så har hela familjen haft magsjuka och jag var väldigt nära på att trilla dit i sockerberoendefällan igen. 

Som tur är rensade viruset bort sockersuget, så nu räknar jag (noggrant!) kalorier igen och jag sitter just nu med 4 träningsböcker + Kris Gethin 12 week daily video trainer och ska totalt revidera mitt täningsupplägg.

Jag hade turen att få mitt vilo-BMR uppmätt ordentligt genom att mäta min utandningsluft, och det angav ett värde på cirka 1470 kcal. Enligt den här sidan så har jag ett PAL på ca 1,53 vilket ger en daglig förbrukning av totalt 2160 kcal. Ca 2200 kcal/ dag alltså. Om jag vill gå ner 1 kg på 2 veckor, så behöver jag äta 500 kcal mindre varje dag än vad jag gör av med. Alltså borde ett justerat kaloriintag till 1700 kcal vara bra. Skönt, för jag har känt att 1500 kcal/ dag har varit lite väl hårt.

1700 kcal/ dag blir bra de dagar som jag räknar allt jag stoppar i mig, annars är nog 1500 kcal/dag ett bra mått de dagar man "höftar"... :) haha, det är så lätt att man underestimerar vad man stoppar i sig!

Jag har 5 kg kvar att gå ner tills jag uppnått mitt mål! Om allt vill sig väl, så borde jag klara av det innan sommaren. 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar