torsdag 2 maj 2013

Kroppen ska passa klänningen inte tvärtom! Galna dieter: Klänningsmetoden

bildkälla
Jag har en kompis som alltid går ner i vikt genom att köpa en snygg klänning i en lite lagom för tajt storlek, sedan är det hennes ultimata mål att passa i den till högtidsdagen då hon ska bära den lilla klänningen...

Och det fungerar! Hon är galet ambitiös och fokuserad - klänningen är måttstocket och hennes väldigt konkreta mål.

Nu har hon i en månads tid levt på följande meny:
Frukost - knäckebröd med leverpastej
Lunch - Sallad med skinka eller kalkon
Middag - Fil och flingor

Jag förstår helt ärligt inte hur hon gör för att piska upp sig själv till den motivationen!
Men jag tänker att eftersom hon har lyckats så många gånger med detta, så är hon redan från start motiverad och målmedveten, eftersom hennes erfarenhet säger att hon kommer att lyckas.

Skulle hon inte passa i klänningen 1 vecka innan eventet, då drar hon ned på nästan all mat och lever bara på knäckebröd och fil.

Det är helt galet, men hon är smal och smäcker till den stora dagen och klänningen passar! 

MEN... det slutar ju alltid med att hon går upp (nästan) allt igen... så får hon kris-banta till nästa stora dag... och nästa...

MEN (igen) enligt SVTs fastemetod så kanske den här typen av jojo-bantning inte är så farlig? Hennes vikt pendlar inom normalintervallet, hon mår bra, är frisk och hon trivs med sig själv...

 Så behöver du ett KONKRET mål för din viktnedgång så kanske klänningsmetoden inte är så tokig. 

MEN (nummer 3) det här är inget för mig. Min hunger är min drivkraft och är jag hungrig så blir jag även sugen på allt onyttigt och jag upplever att det är väldigt svårt att stå emot det. Så jag kör vidare på Noom.

Men vill du testa klänningsmetoden - så lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar