tisdag 21 maj 2013

Mullbär kan vara effektiv mot kostbehandlad Diabetes typ 2!

I min ICA-butik så reade de ut ett märkligt té, gjort på blad av Mullbär.

Här kan du köpa Mullbärsté
Nu sitter jag här med en ångande kopp i min hand... men jag vågade inte riktigt börja sörpla på det innan jag kollat upp vad téet egentligen består av...

Paketet lovar mycket: Jag ska gå ner i vikt, jag ska stabilisera mitt blodsocker och allmänt må bättre.

Det låter fantastiskt! Men hur väl stämmer det?

Silkesmask som precis ska äta ett Mullbär 
Mullbär, Morus alba, växer i Asien och har använts inom traditionell kinesisk medicin äldigt länge. Mullbär är mat för silkesmaskar och har importerats till tex USA.

En snabb sökning på den vetenskapliga databasen PubMed ger faktiskt direkt ca 300 resultat, så det finns belägg för att mullbär har effekt på människokroppen.

Vilken effekt har det då? Mullbär innehåller inget koffein.

De menar på att det finns möjligen (possibly) vetenskapliga bevis på att Mullbär faktiskt sänker blodsockret på liknande sätt som Alfaglukosidashämmare - alltså hindrar socker från att tas upp från tarmen.

Självklart hoppas jag nu att ingen som har läkemedelsbehandlad diabetes typ 2 får för sig att strunta i sina mediciner och dricka mullbärsté istället, det vore bara dumt.

Men för den som är frisk för övrigt kanske det är en idé att testa om Mullbärsté kan stabilisera blodsockret och göra det lättare att avstå från godis, choklad och annat?

Om teorin att stabilisera blodsockret hjälper mot viktökning stämmer, så kan Mullbärsté vara ett komplement värt att testa.

Nu har nog mitt té svalnat så pass att jag kan läppja lite av det. Vi får se om jag bättre lyckas hålla fingrarna ur kakburken idag tack vare téet :) Och om det ens smakar gott ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar