onsdag 22 maj 2013

Svårt att gå ner i vikt och frestad av olagliga preparat?

Att förändra min vikt är det svåraste projektet jag någonsin åtagit mig. 
Uppfostra barn? Pfft.
Läsa en utbildning på universitetet? Inga problem.
Gå ner i vikt? ... *suck*

Så fort jag inte vaktar min vikt så går jag genast upp igen.
Jag började min viktresa i oktober och vägde då 74 kg. 
Jag lyckades med hård kalorikontroll och träning gå ner till 66,7 kg.

Men sedan så tröttnade jag.
Jag blev lite deppig av bantandet
- det tog för mycket tid och energi att räkna, väga, kolla, motivera sig själv...
Så nu, drygt 8 månader senare så väger jag ca 70 kg.

Jag har behållt 4 kg av viktnedgången, men jag är fortfarande långt från mitt mål på 62 kg.

Min plan är att börja i juni igen: Träna, äta rätt, inget godis, inga kakor, inget bröd, pasta eller ris... bara massor av grönsaker, frukt, bönor och magert kött.

Vi får se om jag lyckas gå ner 4 kg till över sommaren. Om jag sedan kan hålla ca 66 kg över hösten, så kanske jag orkar ta ett 4 kg ryck igen efter jul... och kan uppnå mitt mål på ca 2 år.

Det är verkligen en pärs detta.
Man blir dessvärre väldigt sugen på att fuska...
Bloggarvärlden knaprar olagliga piller
som om det vore lösgodis, och de flesta är redan normalviktiga/smala
och vill bara bli ännu smalare...

Stephan Rössner tycker det är synd att Reductil förbjudits
Reductil (Sibutramine) är ett effektivt viktminskningspreparat som är, sedan det drogs bort från marknaden, olagligt. Caroline Gynning använde det innan det drogs in och beskriver det som att "hon rasade i vikt och läkemedlet borde finnas tillgängligt för alla". 

Jag tänker aldrig bryta mot lagen
(Hallå?! Lagen finns där för en anledning! Den är till för att skydda oss, vi medborgare, från att få HJÄRNBLÖDNING som var anledningen till att läkemedlet drogs in...)
MEN man blir frestad när man läser sådana här inlägg, bl.a. av Stephan Rössner, som är en instutition bland Sveriges fetmaforskare, som själv uppger att det var "Synd att Sibutramin förbjöds".

Alli (Orlistat/ Xenical) är ett viktminskningsmedel som hämmar upptag av fett i tarmarna. Den förtjusande (bi)verkningen är att du bajsar ut fettet du har ätit, ackompanjerat med gasig/uppblåst mage och pruttsymfoni. Men det här innebär att du måste äta fett. Avstår du från att äta fett, så mår du bättre.
Men vad hindrar mig då från att leva på gelatingodis och äta mig fet på socker? Och hur blir det med upptaget av fettlösliga LIVSNÖDVÄNDIGA vitaminer, typ Vitamin D? Brist på vitamin D spekuleras för tillfället att det kan vara roten till många folkhälsosjukdomar...

Kvar bland "genvägarna" och galna dieter är naturläkemedel som går under benämningen "kosttillskott", som tex Hoodia och Ma Huang. Ma Huang är nog också olagligt och Hoodia vet man än så länge inte ens om det fungerar. Köper man substanser på internet finns det inget sätt att ta reda på att du får det du betalar för heller, massor av piller har sålts som inte innehåller några verksamma substanser alls, eller ännu värre - innehåller något som kan göra dig väldigt sjuk.

Genvägar i all ära, men det bästa är nog ändå att försöka lägga om din kost radikalt.
Hur jobbigt och lång tid det än tar :P
Jag har verkligen insett att det inte tar någon månad för mig att gå ner 10 kg,
jag får snarare sikta på min målvikt om 2-3 år.

Här är en bra bildserie om sockerberoende också!
http://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-sugar-addiction


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar