onsdag 15 maj 2013

Uppdatering 2: Svältdieten! 2-dagars fasta - från SVT vetenskapens värld med Michael Mosley

Michael Mosley BBC gick ner i vikt genom att fasta
Nyutgiven bok om att fasta sig ner i vikt
Nu har jag talat med 2 medelåldersmän som båda har testat 2-dagars fasta. Det innebär att de 2 dagar per vecka inte äter något alls och äter normalt/måttligt resterande 5 dagar.

De 2 männen (som inte känner varandra, de bor i olika städer etc), har båda lyckats gå ner flera kilo i vikt under ett par veckor, de är medelålders, har båda rejäl bukfetma och gemensamt för båda dessa är att de har blivit tjocka av att äta för mycket mat, inte godis.  

Jag testade själv 2-dagars fastan, men misslyckades (se tidigare inlägg). Varpå jag fasthåller min teori att fasta som bantningsmetod är mest lyckat för dig som inte är en socker-junkie - dvs du "knarkar" inte snabba kolhydrater, utan du har blivit tjock för att du äter för mycket riktig mat, t.ex. en kost bestående av kött, potatis och sås.

Det är kul att höra dessa framgångshistorier, att se markant resultat och att återigen påminna sig om att det finns
inte en bantningsmetod som passar alla!

Alla är vi unika, även i avseende av vad som passar dig bäst när det gäller framgångsrika bantningsmetoder!

Mitt bästa råd är att våga testa* olika metoder för att bäst hitta det som passar dig, och lära känna dig själv och din kropp på vägen!

*(OBS! Gäller bara om du är fullt frisk. Är du sjuk för övrigt, tar mediciner etc. så är det alltid klokt att prata med en läkare först.)

Jag har t.ex. under mina galna dieter lärt mig detta:

*Jag behöver äta regelbunda måltider
(i motsats till att fasta - alltså 2-dagars fasta passar inte mig)

* Jag mår bra av att äta fiberrik mat som innehåller väldigt mycket vegetabilier - grönsaker, bönor etc. (Alltså kött- och fett-dieter passar inte mig - där faller Atkins, LCHF, Dukan bort)

* Jag mår bra av vardagsmotion
(Jag behöver inte dö på gymmet, lite fler promenader ger mig mycket!)

* Jag går ner i vikt (långsiktigt) när jag äter mig mätt på riktig mat
(Nej, godisdieten var nog inte något för mig egentligen,
jag behöver hålla mitt blodsocker på en stabil nivå!)

* Jag kan höja min basala metabolism genom att frysa lite!
(Jag tar inte på mig en extra tröja - visst det är lite obehagligt först, men man vänjer sig snabbt)

* Kaffe gör mig mer effektiv
(Jag mår bra av koffein! Och rör på mig mer!)

Vad har du lärt dig om dig själv?


1 kommentar:

  1. Dear Website Owner/Webmaster,

    I've got a quick request of you and I appreciate you taking the time to help me in this matter.
    We're in the process of cleaning up backlinks that a previous SEO company had created. Unfortunately it appears they used methods that Google did not favor. So we've decided to try and start over and remove all links, while this link from your site galnadieter.blogspot.com may in fact be a genuine link we'd appreciate it if you could remove the link from our website bewellbuzz.com. You can find the links on the following pages on your website:http://galnadieter.blogspot.com/2012/12/galna-dieter-at-efter-din-blodgrupp.html


    I will still patiently wait for your cooperation. This is really important to us=)

    Thank you so much for your time.

    SvaraRadera