onsdag 13 mars 2013

Dag 3, hunger games

Idag har jag inte haft möjlighet att äta något på förmiddagen och lunchen blev minimal (även i sopp-mått mätt).
Så nu sitter jag här med en galen hunger och saftiga mathallucinationer - något som så lätt kunde undvikas!
Äter man lite, men ofta, så är det lättare att äta rätt. Det är lättare att göra bra val och man håller både humör och motivation uppe.
Jag har en kompis som är rätt överviktig, hon äter en skiva bröd till frukost, kanske en kaffe med liten kaka till lunch... Hur kan hon vara överviktig när hon äter så lite? Jo, för när hon kommer hem efter jobbet, så är det non-stop skytteltrafik mellan tv-soffan och skafferier, kylskåpet och frysen... För hon är ju enormt hungrig när hon kommer hem!
Hon gick faktiskt ner i vikt bara av att städa ur skåpen från onyttigheter, äta en rejäl frukost varje dag och alltid ha med en lunchlåda till jobbet. Rätt coolt att det ibland kan vara så enkelt!
Jag har passat på att äta lite mer av soppan som jag lagade igår och pumpafrön! Jag har alltid en liten ziplock med frön, om jag skulle bli hungrig. Även om de innehåller mycket kalorier, så är det tusen gånger bättre att äta nyttiga frön än att göra ett dåligt matval, typ godis, choklad eller bröd. Dessutom blir man mätt (och därmed nöjd!)  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar