fredag 30 november 2012

Frukost! :-)


Idag kör jag igång!  :-) Till frukost blev det Dukans Galette med saffran, ett hårdkokt ägg med Renee Voltaires supergoda heta kryddblandning (eldigt örtsalt), te och lite limejuice för smaken...

Egentligen så är inte kryddblandningen ett ok dukan-livsmedel, eftersom han helst vill att man ska äta så lite salt som möjligt. Anledningen är att salt binder vatten i kroppen, som gör så att man väger mer, men också för blodtryckets skull.

Det är otroligt vanligt med förhöjt blodtryck. Uppemot hälften av befolkningen över 50 åt har denna folksjukdom. Om man har en väldigt stor kroppshydda, och gärna en hel del bukfetma (sådant som finns inuti kroppen: runt tarmar, njurar, lever - tänk "pondus-mage" - hårt fett på magen) så kan man utveckla något som kallas för "metabola syndromet".

Det innebär att man har diabetes typ 2 (även kallad ålderdiabetes), förhöjt blodtryck och dåliga blodfetter.
Det här är inget bra att ha, man mår rätt dåligt oftast och orkar inte riktigt med i vardagen. Dessutom har man kraftigt ökad risk för hjärt- kärl sjukdom, stroke, hjärtinfarkt mm.

Så därför kan det vara smart att gå ner i vikt som en varaktig förändring (vilket markant förbättrat både diabetes och dåliga fetter i blodet). Värt att notera är att blodfetterna tillfälligt kan försämras om man snabbt går ner i vikt (och är kraftigt överviktig, har metabola syndromet etc.), därför rekommenderas det alltid att man har en läkarkontakt innan man provar dieter om man är sjuk sedan innan, kraftigt fet etc. (Sund mat, däremot det kan alla testa! Typ medelhavskost/ nordisk kost).

Men för oss andra mer lätt överviktiga utan hälsoproblem (än!) så brukar det bara vara hälsosamt att gå ner till normalvikt.

Och saltet, ja, om man helt utesluter salt i kosten så kan man faktiskt sänka blodtrycket! Men en del människor har genetiskt förhöjt blodtryck och behöver då läkemedelsbehandling.
Jag äter rätt lite salt i vardagen, och har oftast lågt blodtryck när jag går på kontroller. Jag är inte riktigt beredd än att helt ta bort salt ur min kost, särskilt eftersom smakerna är så viktiga för mitt välmående! Så lite salt på frukostägget, kommer jag nog att fortsätta med  :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar