tisdag 9 april 2013

SVT vetenskapens värld, svältdieten: Uppdatering och utvärdering! Michael Mosely

Enligt Michael Mosely i SVTs Vetenskapens värld så är fastan den ny(gamla) bantningskuren som gäller. Han blev själv friskare och smalare genom att fasta två dagar per vecka...

Det här lät ju bara för bra för att vara sant! Klart Galna Dieter måste testa detta :)

Är fasta något för dig?

...så hur har det gått för mig då?

Målet förra veckan var att varannan dag fasta. Hmpf, det gick sådär kan jag väl villigt erkänna. Jag har försökt att fasta 4 olika dagar den senaste veckan och har misslyckats varje gång.

(Däremot har jag bekanta som har lyckats - läs här)

Det går jättebra för mig att inte äta något till frukost eller på jobbet, men sen... på kvällen... när jag kommer hem... då har jag byggt en ENORM hunger över dagen och allt ser bara SÅ gott ut! Och jag måste tyvärr erkänna att jag alltför väl vet att jag inte borde, men ändå finns det små chokladgömmor hemma här och där...

Så varför fungerar inte fastandet för mig? Jag har ingen karaktär när jag får lågt blodsocker. Jag är en individ som är känslig för svängningar i mitt blodsocker - jag blir ett monster på dåligt humör om det sjunker för lågt och jag blir hög som en Heroinist när jag äter godis... Alltså är fasta det SÄMSTA bantningsalternativet för mig!

Efter de här 4 misslyckade dagarna (och +2 kg!?!?!) på vågen, så är jag väl införstådd med att en klassisk blodsockerstabil, typ diabeteskost, är den bästa dieten för mig. Jag behöver hålla en jämn nivå med intag av mycket blodsockerstabiliserande, fiberrika och kalorisnåla grönsaker, så att jag aldrig dippar och alltid tackar nej till chokladbiten enbart för att jag faktiskt inte behöver den kicken.

Så hittintills så står jag fast vid att Noom är det bästa som har hänt mig, och nu straffas jag med viktuppgång för mina snedsteg och häftiga blodsocker blues...

Svältdieten är bra för dig som inte påverkas så mycket av godis och socker. Du som för det mesta föräter dig på mat, inte sötsaker. Du som sällan känner blodsockersvängningar och som trivs rätt bra med att vara småhungrig då och då. Läs uppdatering 2 här där jag talat med 2 medelålders män om deras erfarenheter av 2-dagars fastan!

Men, för dig som är en godisråtta och kolhydrat-junkie som jag - håll dig borta från att hoppa över måltider! Akta dig för att svänga för mycket på blodsockret, ha som mål att stabilisera det!
Ät mycket grönsaker och flera små måltider under dagen istället.

För mig passar inte heller LCHF, Atkins, Dukan etc, just för att jag är så känslig för att äta för lite kolhydrater. Jag blir deprimerad när jag inte unnar mig kolhydrater - men de ska komma inpackade i fibrer för att det ska bli en bra känsla! Som i grönsaker, helkornsbröd, råris etc.

Värt att tänka på - för dig som är socker-känslig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar